בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
לוקלי  
מוזיקה היום: שירת רבים  

מוזיקה היום: שירת רבים

 
לוקלי  |
 

דוד ד'אור ותומר הדדי באלבום משותף- "שירת רבים 3 " , סדרת האלבומים הנותנת עידון מחודש לשירי התפילה בלחנים ועיבודים מחודשים ורעננים והפעם נראה כי שירת דוד המלך לא נשמעה יותר טוב מעולם.

 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 

נדמה שישראל מאז ומעולם הייתה "קטנה" (מטאפורית) על דוד ד'אור, זמר הקונטרה טנור המפורסם והססגוני ביותר בישראל. הקול המלאכי ( אין הגדרה אחרת) , הנשמה הענקית והכמיהה תמיד לקרוץ לאופקים מוסיקליים שונים, הפכה אותו להצלחה בינלאומית מסחררת. עם זאת, הוא מאז ומעולם נשאר הכי ישראלי, הכי עממי והכי משלנו.

 

אחת מנקודות הציון המשובחות והחשובות בקריירה הענפה של ד'אור, היא סדרת אלבומי "שירת רבים" , בה חזר אל המקורות ואל התפילה שספג עוד מילדותו, והביא אל קודש המילים, את קודש הצלילים במרקם "ד'אורי" ייחודי לו.

 

האלבום הראשון בסדרה- "שירת רבים" בו שיתף ד'אור פעולה עם המפיק המוסיקלי פטריק סבג , יצא ב2008 ותוך חודש הגיע למעמד של אלבום זהב. המשכו- "שירת רבים 2" , יצא ב2010 ואף הוא זכה להצלחה מסחררת. ההצלחה, יש לציין, אינה רק בישראל, אלא נתפרשה ברחבי העולם ובייחוד בקהילות היהודיות, המוצאות בד'אור את הקשר הישראלי הכי חם וישיר שיש לניחוחות, התרבות והמסורת היהודית, כפי שמשתקפת ומורגשת בארץ הקודש.

 

בפרויקט החדש "שירת רבים 3", המוקדש לשירית דוד המלך מספר "תהילים", חבר ד'אור למוסיקאי המוכשר תומר הדדי ולמעבד המוסיקלי שמוליק דניאל, ויחד נתנו פרשנות מעודנת, מחודשת ומרעננת לשירים.

 

באלבום לקח ד'אור חבורת זמרים וילדים, רובם לא כל כך מוכרים, ובכך שילב גון דורות עשיר ונתן במה גם לאמנים פחות מוכרים. יש לציין את חבורת הזמרים המשתתפת באלבום ( לפי סדר א"ב) : אוריאל דהרי, איתמר חג'בי, אלירן שדה, אוריאל אוחיון,  דוד ד'אור, ישי ריבו,  ליאור אדיב, קובי אפללו, קובי עובד ותומר הדדי.

 

מקהלת הילדים: אביחי אדל, גיא ד'אור, דביר ויינמן, יוסי גרינברג, משגב נתנאל ונדב מלכא.

 

 

האלבום נפתח עם "מזמור לדוד"בלחן ועיבוד אנדלוסי אתני עשיר ועוצמתי, וממשיך עם "אליך נשאתי עיניי" בעיבוד יותר סלואו דיסקו Soul , המזכיר קצת את שירי הסלואו של סוף הסבנטיז, רק בלשון הקודש.

 

ב"לא גבה ליבי" , הניכר בלחנו בהשפעות שירי ארץ ישראל הישנה והמלחינים הגדולים כוילנסקי, ארגוב וכו', מתארח גם קובי אפללו הנהדר ומוסיף נופך מעניין לביצוע הסוחף. האלבום מקבל צד יותר "חפלתי" פופי קצבי עם "שירו ל-ה' שיר חדש" , בין קובי אוז  לזוזו מוסא.

 

"הללויה" קיבל פן מקהלתי מלא נשמה וצבע עם הבלטת הרמוניית הילדים לאורך השיר, לצד הזמרים הבוגרים, ומיד עוברים לשיר מתאים לאווירת חג הפסח העובר עלינו כיום- "בצאת ישראל ממצריים", ביצוע מעט רוקי קליט המפנה מקומו לשיר השקט והמרגש ביותר באלבום ( לדעתי) -  "יושב בסתר עליון", בביצוע שמצליח לצמרר, עד כי עוברים שוב ל"חפלה" הקצבית עם "הודו ל-ה' כי טוב" , ושוב חוזרים לביצוע קלאסי ושקט ל"שיר המעלות לדוד" עם ביצוע אופראי יפהפה של ד'אור. הקו השקט ממשיך לרגש עם "אל תשליכני" שהלחין אביהו מדינה, ומסתיים בפרלוד ( "לא אחרית דבר" ) קלאסי לא פחות משמיימי.

 

שירי האלבום הולחנו ע"י דוד ד'אור ותומר הדדי ( מלבד "שיר למעלות" (יוסף קרדונר) ו"אל תשליכני" (אביהו מדינה) ) , כשעל העיבודים וההפקה המוסיקלית אחראיים שמוליק דניאל ותומר הדדי.

 

לסיכום: אלבום מעולה, מרגש, מרומם נפש, הנותן כבוד למילים הקדושות של דוד המלך ועם זאת מצליח להעבירן ברלוונטיות מוסיקלית עכשווית. אם אתם אוהבים לשבת אחר הצהריים יחד כל המשפחה לפני חג, או ארוחת שישי, האלבום חובה עבורכם. בכלל, הוא חובה עבור כל יהודי עם זיקה למוסיקה וליהדות.

 

 

ביקורת אלבום- שלמה זיכל- "הגשר הצר"

שלמה זיכל, הילד המוכשר מבית הספר למוסיקה (עונה 2) , תלמיד כיתתו הטלוויזיונית של יהורם גאון, הוציא בימים אלה את אלבום הבכורה שלו. האלבום, אותו הפיק מוסיקלית וניהל אמנותית היוצר הותיק והמוערך חנן יובל ( שהלחין מרבית השירים) , המזוהה עם שירי ארץ ישראל היפה והטהורה, ממזג בין השפעותיו הרבות של זיכל, בין הדת, היהדות, ושירי אהבת הארץ, המולדת, האדמה, ויחסים בין אדם לחברו. המפיק המוסיקלי באלבום הוא עדי רנרט, וסוללת היוצרים שתרמו כשרונם הם: יואב גינאי, עלי מוהר ז"ל, יורם טהר לב ועוד.

 

האלבום מתחיל עם "הוא שישיב" (מילים: עלי מוהר ז"ל , לחן: חנן יובל) , בלדת רוק עם טקסט נוגע ללב העוסק בכוחו של אלוקים בביצוע מרגש התפור על קולו של זיכל. אחריו מגיע שיר ארץ ישראל היפה בניחוח קאנטרי- "שר לי בעברית" (מילים: יואב גינאי, לחן: חנן יובל) שיר נהדר,  בביצוע מעט בוסרי שקצת מתפספס. הפיצוי מגיע בשיר הבא- "אבינו מלכנו" (מילים: מהמקורות, לחן: מקס ינובסקי), זיכל שופך את נשמתו בביצוע הקרוב לו מהבית ומצליח לרגש בדואט עם החזן נפתלי הרשטיק.

 

האווירה המעט כבדה של "אבינו מלכנו" , הופכת למשב נעים עם "תפילה" (מילים: ר' אלימלך מליז'נק, לחן: חנן יובל) בואלס אותו מבצע עם חנן יובל, דואט יפהפה. ב"לדור ודור" (מילים: מן המקורות, לחן: מאיר פינקלשטיין) , זיכל נותן ביצוע מעולה בתחום השירים החסידיים בם הוא שוחה בקלילות. ב"אל עולם" ( מילים: עדית פאנק, לחן: חנן יובל) , שיר שעושה טוב על הלב , זיכל מזכיר למה כל כך התאהבנו בו בבית הספר למוסיקה.

 

השיר המצמרר ביותר באלבום הוא "עדי" ( מילים: שרה שאול, לחן: נתנאל הרשטיק) שנכתב ובוצע לזכרה של עדי ברמן ז"ל, תינוקת שחייה נקטפו בטרם עת, ביצוע מלא נשמה ורגש. יפהפה.

 

"הסולם של אבא" (מילים ולחן: ערן קליין ) שיר הלל לאב, ביצוע מעט מלנכולי וממוגג, מפנה מקומו ל"הגשר הצר" ( מילים: יורם טהר לב, לחן: חנן יובל) - שיר  הממלא ערגה ליצירה הישראלית  של פעם, בביצוע מהמם ביופיו, הוא אולי השיר המיינסטרימי ביותר באלבום.

 

לאחר מכן בא "בלילות הסתיו" (מילים: דוד פוגל, לחן: שם טוב לוי) , שיר טבע מעט נוגה והפתעת האלבום: ביצוע ל"שיר ערש" של נתן אלתרמן (מילים) וסשה ארגוב ( לחן), בביצוע לא פחות ממושלם, שגורם לשמוע את השיר בלופ שוב ושוב.

 

לסיכום: אלבום נהדר, איכותי המציג ילד פלא מוכשר עם עתיד מזהיר, מלח הארץ הדוגל במשמעות הטקסטים והלחנים, ואולי לא יגיע (שלא בצדק) לפלייליסט גלגל"צ, אבל ראוי להאזנה, להערכה ולשבח. אלבום בכורה מצויין!

 

 
שלמה זיכל
 שלמה זיכל   צילום: יחסי ציבור 
 
 

ביקורת אלבום- יעל דקלבאום- "אנוש"

 

3 שנים. זו התקופה הממוצעת שלוקחת ליעל דקלבאום (35)  לנבור בנבכי נשמתה הפנימיים, לקבץ חתיכה אחר חתיכה ולשחרר אלבום שיחשוף לנו עוד פן נסתר באישיותה.

 

לאחר שפרצה לתודעה, כמובן, עם "בנות נחמה" ( קרולינה, יעל דקלבאום ודנה עדיני)  ובמקביל פיתחה קריירת סולו מוצלחת, שכללה בין היתר דואט עם שלמה ארצי ( "לא יודע מה עובר לך בראש") , יצאה לסיבוב הופעות עם משינה וייצגה אותנו בגאון בפסטיבלים שונים ברחבי העולם, רכשה דקלבאום בעמל קשה וכשרון רב שם של כבוד בפנתיאון הרוק הישראלי ככלל וסצינת האינדי בפרט. ההשפעות הרבות מהן שואבת משהו ייחודי ישראלי, ששובה גם את לב הקהל העולמי, הקול המלטף והתהליך שעברה לאורך הקריירה, תהליך בשלות וגיבוש מוסיקלי שרק מתעצם עם כל אלבום ואלבום- כל אלה הפכו את דקלבאום לסינגר סונגרייטרית מוערכת ובולטת, המצליחה לעורר עניין ביצירתה בכל פעם מחדש.

 

למעשה, אני מוצא בטרילוגיית אלבומי הסולו שהוציאה דקלבאום עד כה (כולל הנוכחי, כמובן) - מעין סממן לתהליך הארוך שעוברת יעל עם קהל מאזיניה: באלבום הראשון- Ground Zero (2009) , שכלל שירים באנגלית בלבד, ניכר כי דקלבאום הייתה נטו יצירתית ורצתה שההיכרות הראשונה שלנו איתה ( סוליקו)  תהיה באנגלית, השפה בה יוצרים ישראלים רבים חשים ביטחון לשיר, וטרם תופסים תעוזה לגלוש גם לגלים ה"עבריים" .

 

ב"שמחה ועצב" (2012) , שכולו היה בעברית, נתגלתה דקלבאום יותר מלאת ביטחון, יותר רגישה וסנטימנטלית ופחות עושה חשבון ל"מה חושבים" עליה.

 

באלבום החדש, "אנוש" , דקלבאום מתפשטת מכל המגננות האישיות, מכל המסתורים וחושפת בפנינו אותה כפי שהיא, עם הלבטים, הסדקים, השמחות והכאב. המפיק המוסיקלי באלבום הוא יוסי פיין, והאלבום חושף את שני הצדדים של דקלבאום: זו ששרה באנגלית וזו ששרה בעברית.

 

האלבום מתחיל עם "שוב אל האור" , שיצא לפני כחודש לתחנות הרדיו, שיר פולק אתני הפותח באופן נוקב וישיר את מהות האלבום- העיסוק באדם ותהיותיו, והעידוד לשוב ל"מוטב" . הביצוע הווקאלי של דקלבאום מעט שברירי וערב לאוזן. הפן היותר אישי מתגלה בTake Me In Your Arms , מעין רגאיי אקוסטי בדמות תפילה לאלוקים וסוג של מחאה סמויה על קשיי היומיום בהם אנו נתקלים, איש איש בדרכו.

 

האווירה היותר "כיפית" , פלאשבק לימי אלבום הבכורה של "הבנות נחמה", טמונה בAngel Song , שיר בניחוח נוסטלגי, המכין אותנו לפני אחד השירים הרציניים באלבום: "מה יעירני" , בו דקלבאום חושפת עצמה לפנינו לחלוטין ומגלה מחשבותיה הפנימיות וחוסר האונים שבהן. הקו האישי ממשיך עם "אינדיבידואל"  בה שואלת דקלבאום: "האם תמיד אהיה לבד?"  .

 

Missionary Man מזכיר קצת את תקופת הפולק הבתולי של בוב דילן בתחילת הסיקסטיז ועובר לשיר המעט ציני Twenty Seven בו נוגעת יעל ב"מועדון ה-27" - כינוי לקבוצת הזמרים/ות שנפטרו בגיל 27 (  ג'ים מוריסון, בראיין ג'ונס, ג'ימי הנדריקס, ג'ניס ג'ופלין ועוד) - ומודה כי הפסיקה את אורח חיי עישון מריחואנה ואלכוהול, ומצאה במוסיקה מזור לנשמה. אחד השירים היפים והמלודיים ביותר באלבום.

 

הצד הרומנטי של דקלבאום נחשף במלוא הדרו בIll Be Gone , בלדת אהבה בה גורסת כי "ללא אהבה, היא תיעלם".

 

שיר אישי מאד ומעט מלנכולי נוסף באלבום הוא שיר הנושא- "אנוש" , מרגש ונוגע.   בMystical Morning ממשיכה דקלבאום לסבר אזנינו להגיגיה הפנימיים וב"אהבה אחת", היא חושפת אהבתה הלסבית לבת זוגה באופן רומנטי ומרטיט , אחרי  ששאלה "מה גנדי ידע?"בביצוע קליט, מלא נשמה וגוספל, וחותמת את האלבום עם גרסה אנגלית ל"שוב אל האור" ( Roses Of Fire ).

 

יש לציין, כי דקלבאום כתבה והלחינה כל שירי האלבום מלבד: Missionary Man שהלחינה עם יוסי פיין, Twenty Seven שהלחינה עם קרולינה וRoses Of Fire שתרגמה לאנגלית יחד עם רונה קינן.

לסיכום: אלבום מאוד אישי, בו חושף דקלבאום את עצמה נטולת מסיכות והסוואות ובכשרונה המוסיקלי מצליחה להפיח חיים מלאי עושר וצבע בכל שיר ושיר. אלבום מופתי.

 

 
יעל דקלבאום
 יעל דקלבאום   צילום: יחסי ציבור 
 

ביקורות מוסיקה:

 

אדם טל- Ain't No Sunshine

לחן: ביל ויית'רס,  עיבוד והפקה מוסיקלית: אדם טל

 

אדם טל גאון. הוא לקח את הקלאסיקה של ביל ווית'רס, עיוות אותה לחלוטין ( תוך שמירה על הבסיס) ויצר קטע אינסטרומנטלי משכר חושים בסגנון אנדלוסי אתני מצוין. פשוט לשמוע וליהנות.

 

https://www.youtube.com/watch?v=jWIsGKPPVb0

 

Full Trunk- Baby Put The Gun Down

 

מילים ולחן: גל ניסמן, הפקה מוסיקלית:  אריאל קשת

 

הרכב הבלוז רוק Full Trunk , שפעיל מספר שנים ומשחרר בזה אחר זה סינגלים מקוריים העושים כבוד לסיקסטיז והסבנטיז, באיכות גבוהה וגרוב מיוחד. בשיר החדש, Baby Put The Gun Down, סינגל שני מאלבום שני ללהקה, מצליחה הלהקה לשחזר את הקסם שהופך אותה לכל כך ייחודית וכל כך לא ישראלית (ועם זאת מורכבת מישראלים בלב ובנפש) . Long Live Rock And Roll !

 

https://www.youtube.com/watch?v=sGl2zcs9wqw

 

 

הפרויקט של רביבו- "מחרוזת עוד יום יבוא"

 

הפרויקט של רביבו במחרוזת חדשה לשירי זהר ארגוב, בניחוח ה"רביבואי" המובהק, מצליחים כמו תמיד לעשות שמח ולהביא אותה בחפלה. יאללה בלגאן!

 

https://www.youtube.com/watch?v=v8I30rc_F4g

 

 

בת-אל פאפורה- "אגרוף"

מילים, לחן והפקה מוסיקלית: גל לב ואלון זיגי לוי (סודהביט)

 

אחד הקולות המרטיטים ששמעתי בזמן האחרון- בת אל פאפורה, זמרת מלאת נשמה וקול מדויק, עוצמתי, יפהפה ומצמרר, בשיר ראשון מתוך מופעה "אני בת-אל" המציג בתיאטרון הקאמרי. זמרת בלוז בכל רמ"ח איבריה! פנטסטי!

 

https://www.youtube.com/watch?v=BY5N0o4N8nA

 

איתן ערמי- "שני זרים"

מילים ולחן: אופיר כהן, עיבוד והפקה מוסיקלית: שי ראובני

 

זמר צעיר עם גוון קול מסלסל ומעניין ( עם ע' ועם ח') בשם איתן ערמי בסינגל בכורה מוצלח, שכתב והלחין עבורו אופיר כהן. עונג.

 

https://www.youtube.com/watch?v=H6VuA5sfGR4

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by